Gmina
Nowe Brzesko

Wiadomości

Pobór wody z hydrantów przeciwpożarowych

Hydranty przeciwpożarowe zewnętrzne zainstalowane na sieci wodociągowej to urządzenia przeciwpożarowe przeznaczone głównie do czerpania wody i napełniania zbiorników pojazdów gaśniczych straży pożarnej podczas akcji gaszenia pożarów, ratowniczych lub w sytuacjach wystąpienia klęsk żywiołowych. Hydranty przeciwpożarowe są zatem ważnym elementem ochrony przeciwpożarowej ludzi, budynków i obiektów. Pełnią także funkcję urządzeń technicznych sieci wodociągowej służących do płukania czy odpowietrzania sieci. Za utrzymanie urządzeń przeciwpożarowych odpowiada gmina. Gmina zobowiązana jest także do pokrycia kosztów wody zużytej m.in. na cele przeciwpożarowe, a jednostki straży pożarnej są zobligowane do każdorazowego zgłoszenia ilości pobranej wody po zakończonej akcji, nie później niż 3 dni od wystąpienia zdarzenia.

Prawo do uruchomienia hydrantów przeciwpożarowych mają wyłącznie uprawnione służby – jednostki ratowniczo-gaśnicze straży pożarnej i pracownicy administratora sieci wodociągowej. Pobór wody z hydrantów przez osoby lub podmioty inne niż uprawnione służby bez zezwolenia administratora sieci wodociągowej jest wykroczeniem (KRADZIEŻĄ) zagrożonym karą pieniężną do 5 tysięcy złotych.

Kradzieże wody mają wpływ na wszystkich odbiorców usług. Kradzież wody z hydrantu przeciwpożarowego zazwyczaj cechuje bardzo intensywny pobór powodujący zerwanie osadów nagromadzonych w przewodach wodociągowych stanowiących naturalnie wytrącone mineralne związki żelaza i manganu, a przez to pogorszenie jakości wody. Zerwanie osadów powoduje zanieczyszczenie wody u odbiorców usług, występujące zwłaszcza w pobliżu miejsca kradzieży. Na nielegalnym poborze wody najbardziej tracą uczciwi odbiorcy usług. Intensywny pobór wody z hydrantu ma ogromny wpływ na ciśnienie wody w sieci wodociągowej, w skrajnych przypadkach może powodować nawet jej braki. W efekcie niskie ciśnienie wody w sieci może powodować uszkodzenie urządzeń (AGD, CO) będących w posiadaniu odbiorców usług. Kradzież wody zwiększa koszty jej produkcji i przekłada się na ceny dla wszystkich odbiorców usług. Nielegalny pobór wody z hydrantu może stać się również przyczyną skażenia biologicznego wody w sieci wodociągowej. Apelujemy zatem, aby nie pozostawać obojętnym na zauważone przypadki kradzieży wody z hydrantów przeciwpożarowych i prosimy o niezwłoczne zgłaszanie tego typu naruszeń zapewniając anonimowość.

Zdarzają się sytuacje, gdy woda potrzebna jest do realizacji np. inwestycji drogowych czy budowlanych, do podlewania zieleni czy zraszania ulic na terenie miasta lub jest niezbędna do obsługi imprez czy obiektów tymczasowych. W tego typu sytuacjach konieczne jest wystąpienie do administratora sieci wodociągowej przez osobę lub podmiot zamierzający korzystać z wody poprzez hydrant przeciwpożarowy, o uzyskanie zgody, ustalenie warunków korzystania z hydrantu oraz zawarcie umowy będącej podstawą późniejszego rozliczenia ilości pobranej wody.

Taryfa

Od dnia 13 listopada 2021 roku weszła w życie obecna taryfa dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gminy Nowe Brzesko, zatwierdzona decyzją Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie nr KR.RZT.70.339.2021 z dn. 15.10.2021 r.

Taryfa obowiązywać będzie przez okres 3 lat.


Regulamin

Od dnia 26.10.2021 r. obowiązuje aktualny Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Nowe Brzesko. Treść regulaminu, po zaopiniowaniu przez organ regulacyjny, została przyjęta uchwałą Rady Miejskiej Nowe Brzesko nr XXXII/218/21, z dnia 29 września 2021 r. Regulamin jest aktem prawa miejscowego i określa:

– minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków,

– warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług,

– sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach,

– warunki przyłączania do sieci,

– warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych,

– sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbioru wykonanego przyłącza,

– sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków,

– standardy obsługi odbiorców usług, w tym sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków,

– warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe.

Zachęcamy wszystkich Odbiorców Usług do zapoznania się z treścią regulaminu.


Rozliczenia

Odczyty wskazań wodomierzy można zgłaszać samodzielnie:

  • telefonicznie pod nr tel. 12 385 20 06 (poniedziałek-piątek 7:00-15:00)
  • za pośrednictwem poczty elektronicznej: WODOCIAG@NOWE-BRZESKO.PL 
  • za pośednictwem wiadomości SMS lub MMS (zdjęcie tarczy liczydła wodomierza) pod nr tel. 535 929 371, 693 834 735 lub 693 860 097
  • osobiście w siedzibie Referatu Wodociągów i Kanalizacji przy ul. Wesołej 40 w Nowym Brzesku.

Faktury rozliczające będą przesyłane w formie elektronicznej na podany adres email lub w formie papierowej, dostarczane pod wskazany adres korespondencyjny.


Wpłat gotówkowych należności wynikających z faktur za wodę i ścieki, bez opłat prowizyjnych, można dokonywać w punkcie kasowym Nadwiślańskiego Banku Spółdzielczego w Solcu Zdroju, zlokalizowanym w budynku Ośrodka Zdrowia obok Urzędu Gminy i Miasta Nowe Brzesko.

Przelew należności należy realizować na indywidualny dla każdego Odbiorcy Usług numer rachunku bankowego widniejący na fakturze.


Załączniki

Skip to content